Nya kunder innebär en möjlighet för oss att köra LaxTon på heltid (alla i LaxTon arbetar med annat just nu) men ingen av oss är proffs på marknadsföring så vi började leta efter en byrå som kunde hjälpa oss. Läs hur jakten på en ny hemsida slutade med något mycket bättre!

Team LaxTon har gett sig in på ett nytt område, nämligen marknadsföring online. Vi kan i princip ingenting om detta och därför ville vi ha hjälp med detta för att få nya kunder. Här listar några viktiga punkter som vi fått lära oss och som säkerligen är användbara för dig som går i tankarna att ta din hobby till nästa nivå.

Nya kunder

Nya kunder – hur får man det? Vi letade först efter hjälp med en ny hemsida och många bolag hörde av sig, men ingen av de vi talade med kändes rätt. Valet föll slutligen på en byrå som till skillnad från de flesta andra, inte hörde av sig (vi hittade dem) och sedan dessutom tackade nej när vi sa att vi ville ha hjälp med en ny hemsida för att få in fler kunder!

Skumt va? Det tyckte även vi, tills de väldigt pedagogiskt förklarade att det behövs mer än ”bara” en ny hemsida för att skapa fler nya kunder.

Mobilanpassad hemsida

För att nämna ett exempel så MÅSTE den vara en mobilanpassad hemsida (vilket vi faktiskt hade lyckats klura ut) men sidan bör även vara anpassad efter målgruppen för att skapa intresse hos nya besökare.

Varför? Det tar i snitt ca 2 sekunder innan en ny besökare kikat på sidan och sedan valt att stanna kvar eller surfa vidare. Det var en punkt som vi hade NOLL koll på – 2 sekunder! Det är ungefär lika lång tid som det tar för oss att säga ”LaxTon Ghost Sweden”.

Säljande text

När nya besökare valt att stanna på sidan och börjar läsa mer så måste all text vara ”säljande” – dvs skapa behov för de produkter och tjänster som erbjuds.

Jaha, där stod vi som fågelholkar igen. Hur gör man det? Det var tydligt att vi hade gett oss in på ett område som vi absolut behövde hjälp med.

Digital Marknadsföring

Sedan kom vi in på ämnet marknadsföring. Oavsett hur bra vår hemsida är så behöver den besökare. Nu kände vi oss iaf lite säkrare – alla fans känner ju redan till LaxTon och vi når redan en bred publik via YouTube och andra sociala medier.

På frågan ”Hur syns ni ifall någon som aldrig hört talas om LaxTon söker efter det ni erbjuder?” famlade vi åter igen i mörker.

Vi fick förklarat för oss att ifall vi ville ha fler NYA kunder så måste vi satsa på att synas för denna målgrupp och ombads ge förslag på hur. När vi svarade ”annons i tidningar” så blev vi mer eller mindre utskrattade! =)

Tidningsannonser eller radio- och TV-reklam (för de som har råd) når en bred publik, men OM de som ser annonsen eller hör radioreklamen inte är intresserade så är pengarna bortkastade.

Hemligheten ligger i att sluta jaga nya kunder och istället synas när nya kunder jagar det du erbjuder. Digital marknadsföring är det som gäller.

Se till att din hemsida är sökbar! Vi kan ej förklara exakt HUR…för det krävs en del finess, men text och kod bör vara rätt utformade – på ett sätt som gör att både besökare och Google gillar dem.

Statistik & Återkoppling

För att göra en lång story lite kortare så fick vi en skräddarsydd helhetslösning med hemsida, säljande text + en plan för att synas högt på Google och hjälp med annonser i olika digitala kanaler men kanske viktigast av allt – statistik och återkoppling.

Vi har fullt upp med LaxTon, heltidsarbeten och familj och det sista vi vill är behöva sitta och utforma annonser samt glo på statistik för att säkerställa att alla åtgärder faktiskt genererar fler kunder.

Vi är enormt nöjda med samarbetet och har redan märkt ett mycket bra resultat.

Update
Ett år senare har vi nu +300% ökad omsättning samt +1400% ökad försäljning.

OBS! Vi arbetar fortfarande heltid med annat och tar inte ut en enda krona ur bolaget. Allt återinvesteras för att göra LaxTon ännu bättre.

Läs mer: Nya kunder – så går det till.

Kommenterat via Facebook

Share